sitelogo_3
0

سبد خرید شما خالی است.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

رحلت عالم فرزانه و فیلسوف برجسته آیت الله حاج سید حسن سعادت مصطفوی

آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی متولد ۱۳۱۵، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی این دانشکده و از شاگردان آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی آملی و حاج شیخ محمدحسین تهرانی نجفی و صاحب «شرح نمط سوم اشارات و تنبیهات ابن سینا» یکشنبه ششم شهریورماه دارفانی را وداع گفتند.

ايشان فرزند آیت‌الله سید محمد سعادت مصطفوی بود که در شهرستان قاین خراسان جنوبی متولد شد. پس از طی دوران دبستان و دبیرستان، به‌طور جدی، صرف، نحو، معانی، بیان، مغنی، مطول، حاشیه ملا عبدالله، قوانین، شرح تجرید، شرح منظومه، شرح اشارات و فلسفه مشاء را نزد پدرش و همچنین کفایه آخوند و مکاسب و رسائل شیخ انصاری را در مدرسه علمیه رضائیه که تدریس تمام دروس، از سطح و خارج، به ایشان محول شده بود، با یک دوره درس خارج فقه و اصول به مدت ۷ سال گذرانید و پس از آن، مدت چهار سال در درس فقه آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی آملی صاحب شرح عروه به نام «مصباح الهدی» حاضر شدند و در همین مدت و برهه چهار ساله، در درس حکمت متعالیه اسفار اربعه آیت‌الله حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی شرکت کردند. 

اشان در هجرت موقت چهار ساله آیت‌الله شیخ محمدحسین ثقفی تهرانی نجفی، یک دوره خارج «کفایه» و یک دوره خارج «محجه العلماء» را از ایشان بهره‌مند شدند. وی چند سالی نیز در درس عرفان شیخ محمدعلی حکیم، حاضر شد. وی در سن ۳۰ سالگی به درجه اجتهاد در فقه و اصول نائل شد.

تدریس شرح اشارات و رسائل شیخ، تدریس از سال ۱۳۶۳ش، در دانشگاه‌های مختلف، در رشته‌های فقه و اصول، کلام و فلسفه و عرفان نظری، عضویت در هیأت علمی قطعی تمام‌وقت دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام و مدیریت گروه فلسفه و کلام اسلامی این دانشکده، تدریس شفای شیخ‌الرئیس در حوزه علمیه قم، تدریس دو واحد فلسفه و یا عرفان در مقطع دکتری دانشکده تربیت مدرس قم، عضویت رسمی در کمیته خبرگان بدون مدرک وزارت علوم و تحقیقات فناوری و عضویت رسمی در کمیته گزینش استاد و برنامه‌ریزی وزارت علوم از جمله فعالیت‌های علمی ايشان است.

شرح نمط سوم اشارات و تنبیهات ابن سینا به فارسی و الهیات بمعنی الاخص در قرآن از کتب تالیف شده ايشان و ملاحظاتی در باب حرکت جوهری، علم خدا، حل پارادکس عینیت و ذهنیت وجود مطلق با تکیه بر هستی‌شناسی علامه سید حیدر آملی، فلسفه در افق عقل و دین و انیت و یقین‌آور بودن برهان صدیقین سینوی از مقالات ايشان بود.

برخی از سوابق اجرائی ايشان عبارت است از:
ریاست دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام از آذر ماه ۱۳۶۹ تا اسفند ۱۳۷۸ به مدت ۹ سال
ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران از اسفند ۱۳۷۷ تا اسفند ۱۳۸۱ به مدت ۴ سال

ریاست گروه فلسفه و کلام دانشگاه امام صادق علیه السلام

 
جهت آشنايي با تاليفات علمي و تقريرات دروس ايشان در حوزه، دانشگاه‌ها و مراكز علمي كه توسط انتشارات دانشگاه امام صادق عليه‌السلام منتشر شده است، پيوندهاي زير را دنبال فرماييد:
 
سيري در خداشناسي
شرح الهيات شفا
شرح اشارات و تنبيهات در باب نفس (نمط سوم)
 

آخرین اخبار انتشارات --------------------------------------------------------------------------------------